Jag funderar allvarligt

Jag har länge gått och funderat på det där med dödsstraff eller ej. Och till råga på allt så har vi nu, börjat diskutera det i skolan. Jag skäms för en grej, jag har en gång i tiden varit för det. När jag inte var så insatt utan bara var tvungen att välja sida. Men nu har det ändrat sig, jag är emot. Stark emot.
En grej jag aldrig någonsin kommer förstå, varför reagerar vi först när en människa förvandlas till en mördare? Varför reagerar vi inte innan? Varför reagerar vi inte i tid? Istället för att behöva lägga en massa pengar på fångar och brottslingar som gjort dumt, så borde vi lägga pengarna på ungdomarna som ahr det svårt. För det är ju faktiskt så, att i 90 procent av alla fall så är det en persons bakrund, uppväxt, umgängeskrets och så vidare som spelar stor roll i många av alla dessa fall. Hemskt att det är så, men det är ju så. Och man kan ju inte lägga som ett stort svart äckligt täcke över sanningen? Jag tycker vi borde reagera i tid istället för att låta det gå så långt som det gör. Och jag skulle nog kunna sitta här oc skriva rad på rad på rad. Och det jag tycker är mest hemskt är att lilla jag inte kan påverka något ett piss. Ingenting.
Nada.
Nothing.
Därför skriver jag bajs på makt.




"Vi viker oss på asfalten av skratt
Ingenting kan röra oss i natt
Ibland så dör jag litegrann
när du halkar med din tunga på en
bokstav i mitt namn
"

Minns du? Ja, det gör du säkert. Jag kommer ihåg att jag sjöng dessa rader för dig i en bil. Och du log mot mig och allt var bra. Men det var då. Jag hoppas att de skulle bli lika bra igen. Kan det bli så? Pusschoklad

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag är trött på det där snacket om att man inte kan påverka. Du påverkar ju alla som läser det här nu, och det utan att behöva anstränga sig särskilt mycket. Vidare kan du tralla om sånt här nästa gång du står på scen, så har du fått fram vad du vill till ännu fler personer.



Dessutom har du all möjlighet att påverka på stort plan!

Skolan är det absolut viktigaste verktyget vi har för att förebygga brott och utanförskap. Och DU, kära amanda har möjligheten att påverka skolpolitiken. Om du vill kan du bli politiker, annars kan du bara skriva insändare till DN eller Tranåsposten, om hur viktigt det är att ALLA ska med. Du kan ordna möten med lokalpolitiker osv.



Sen är det ju ganska jobbigt, och tråkigt. Men det handlar ju mest om egoism, att man inte är beredd att offra något för att andra ska ha det bra. Och sån är man ju, tyvärr.

Men man KAN påverka om man vill. Vill du?

2008-09-22 @ 13:57:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0